Протокол засідання методичного об’єднання викладачів російської філології, зарубіжної та дитячої літератури
вищих педагогічних навчальних закладів І-ІІ рівнів акредитації Південного регіону України від 9-10.12.09р. м. Кременчук
Присутні:
Полякова С.А. (м. Запоріжжя) - викладач культурології, зарубіжної літератури, етики та естетики;
Мельник І.М. (м. Запоріжжя) - викладач зарубіжної літератури, дитячої літератури, російської мови;
Тімошова О.А. (Новий Буг) - викладач зарубіжної літератури;
Саранцина Т.М. (м. Балта) - викладач російської мови, методики викладання російської мови;
Гарусова Н.Г. (м. Білгород - Дністровськ) - викладач російської мови, методики викладання російської мови;
Єрьоменко О.М. (м. Білгород - Дністровськ) - викладач зарубіжної літератури;
Макаревич Т.М. (м. Олександрія) - викладач зарубіжної літератури, дитячої літератури, російської мови;
Бурка В.А. (м. Дніпропетровськ) - викладач зарубіжної літератури, дитячої літератури.
Гальченко І.В. - директор Кременчуцького педагогічного училища;
Шакотько В.В. – заступник директора з навчальної частини;
Прядко Є.М. – заступник директора з науково-методичної роботи;
Лозинська Є.Ф. – методист училища;
Стеценко Н.К., Куварзіна І.О., Волков В.М., Грисенко Л.П., Мелешко Т.С., Крівченко О.І. Самусь Л.І. - викладачі комісії російської філології Кременчуцького педагогічного училища ім. А.С.Макаренка.
Порядок денний
1. Відкриття семінару.
2. Інформація про діяльність Кременчуцького педагогічного училища ім. А.С.Макаренка. (Директор Гальченко І.В.).
3. Аналіз виконання рішень попереднього засідання. (Полякова С.А., Стеценко Н.К.).
4. Доповідь «Про підвищення ефективності навчально-виховного процесу шляхом впровадження лекційно-семінарської системи.» (Стеценко Н.К.).
5. Майстер-клас «Системне застосування структурно-логічних схем на заняттях із зарубіжної літератури.» (Грисенко Л.П.).
6. Шляхи удосконалення роботи факультативів з російської мови. (Волков В.М., Куварзіна І.О.).
7. Відкритий урок зарубіжної літератури «Трагедія «Фауст» - вершина творчості Гете і один з найвидатніших творів світової літератури.» (Самусь Л.І.).
8. Відкритий урок зарубіжної літератури «Реквієм» - пам’ятка доби сталінського терору.» (Грисенко Л.П.)
9. Презентація хрестоматії з дитячої літератури для дошкільнят. (Парафіло М.С.)
10. Круглий стіл. Аукціон педагогічних ідей.
11. Підведення підсумків роботи семінару. Планування роботи регіонального МО на 2010-2011 н.р.
1. Вступне слово голови ПЦК Стеценко Н.К., яка оголосила про відкриття семінару та представила гостей з адміністрацією училища.
2. Виступ директора училища Гальченка І.В. з інформацією про діяльність та особливості навчального закладу:
- забезпечення ступеневої освіти від довузівської до післядипломної педагогічної освіти;
- наявність навчально-консультаційного центру Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка;
- співпраця з консультаційно-методичним центром Полтавського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти ім. М.В.Остроградського;
- робота обласного ліцею для обдарованих дітей із сільської місцевості.
Постановили: інформацію Гальченка І.В. прийняти до відома.
3. Заслухали Полякову С.А. та Стеценко Н.К. з аналізом виконання рішень попередніх засідань.
Постановили: 1. Інформацію прийняти до відома.
2. Роботу методичного об’єднання викладачів російської філології та дитячої літератури вищих педагогічних навчальних закладів І-ІІ рівнів акредитації Південного регіону України за минулий рік вважати задовільною.
4. Заслухали доповідь голови ПЦК Кременчуцького педучилища Стеценко Н.К. «Про підвищення ефективності навчально-виховного процесу шляхом впровадження лекційно-семінарської системи». (Доповідь додається).
Виступили: Полякова С.А. (м. Запоріжжя) підкреслила актуальність теми доповіді, глибину змісту, поділилася досвідом проведення лекцій проблемного характеру у Запорізькому педучилищу.
Постановили: 1. Враховуючи актуальність піднятої в доповіді проблеми, продовжити роботу над вдосконаленням лекційно-семінарської системи: перехід від інформаційного змісту лекцій до консультативно – облікової; зміна характеру традиційно монологічної лекції на діалогічну; застосування лекцій проблемного характеру. (Викладачі регіону, постійно).
2. Удосконалювати систему організації навчального процесу шляхом використання сучасних інформаційно-комунікативних, особистісно-орієнтовних технологій, проектування. (Викладачі регіону, постійно).
3. З метою формування критичного та творчого мислення студентів, умінь орієнтуватися в інформаційному просторі та сучасному суспільстві,використовувати в ході семінарських занять різні методи інтерактивного навчання, інноваційні технології. (Викладачі регіону, постійно).
Виступили: Грисенко Л.П. (м. Кременчук) Провела майстер-клас з системи роботи з структурно-логічними схемами із зарубіжної літератури; ознайомила з особливостями їх складання, оформлення; показала в електронних презентаціях зразки схем, поділилася досвідом їх використання.
Постановили: 1. Пропагувати досвід Грисенко Л.П. по створенню структурно-логічних схем із зарубіжної літератури та використанню їх на заняттях. (Викладачі регіону, постійно).
6. Заслухали Куварзіну І.О. (викладач російської мови та методики викладання російської мови) та Волкова В.М. (викладач російської мови, зарубіжної літератури), які розкрили шляхи вдосконалення роботи факультативів з російської мови з різних сторін: теоретичної (Куварзіна І.О.) та практичної (Волков В.М.).
Виступили: Тімошова О.А. (м. Новий Буг) підкреслила необхідність проведення факультативних занять з російської мови для заохочення студентів до вивчення другої мови та корегування знань двох мов в умовах білінгвізму. Позитивно відмітила використання електронного дидактичного матеріалу, що продемонстрував Волков В.М., залучення студентів до створення власних презентацій з різних тем.
Гаругова Н.Г. (м. Білгород-Дністровський) поділилася досвідом організації додаткових консультацій з російської мови для студентів та повідомила, що у них в училищі не знайшли можливість для введення факультативних занять.
Постановили: 1. Інформацію прийняти до відома.
2. Удосконалювати роботу факультативів та додаткових занять з метою підвищення якості знань студентів. (Викладачі російської мови – протягом навчального року).
7. Проглянули та обговорили урок зарубіжної літератури, проведений викладачем Самусь Л.І. Заслухали Самусь Л.І., яка розповіла про цілі та задачі уроку : хотілося показати, що людина має право на життя, любов, певні вчинки. І головна боротьба – це боротьба з самим собою.
Виступили: Макаревич Т.М. (м. Олександрія) відмітила, що присутні побачили зразок уроку з літератури. Вражає ерудиція викладача, любов до свого предмету, незвичайний обсяг інформації. В той же час зробила зауваження: більш чіткіше ставити запитання перед учнями, не доповнюючи їх своєю інформацією.
Полякова С.А. (м. Запоріжжя) додала, що сьогоднішній урок порадував своєю глибиною, всебічним аналізом складного твору. Чітко відслідковується зв'язок часів. Глибоко розкриті етичні, філософські, моральні питання. Висока активність учнів, постійний зв'язок викладача з учнями. Від такого викладача учні зуміють взяти для себе в життя щось важливе, особисте.
Саранцина Т.М. (м. Балта) відмітила глибокі знання викладача, вдалі внутрішньо предметні та міжпредметні зв’язки. Вражає ефектне використання цитат у російському перекладі. Викладач навчає, виховує, формує особистості своїх учнів. Заняття проведене емоційно, на одному подиху.
Єрьоменко О.М. (м. Білгород-Дністровський): підкупає манера ведення уроку, вражає глибина проникнення в творчість Гете. На таких уроках література дійсно стає діючим підручником життя. Своєю ерудицією, власним словом викладач впливає на учнів.
Мельник І.М. (м. Запоріжжя): прекрасний урок! Відчувається система глибокої роботи. Чудова робота над розвитком зв’язного мовлення, над активізацією словника учнів.
Стеценко Н.К. підкреслила глибокий зв'язок літератури з історією, вражаючу ерудицію викладача, знання предмету, уміння викладача захоплювати учнів темою уроку, після чого хочеться знову уважно перечитати «Фауста», доторкнутися до творчості Гете.
Лозинська Є.Ф. відмітила інтеграцію багатьох предметів на певному уроці; глибоке володіння словом; уміння вчителя проводити глибокий аналіз, активізувати учнів. Викладач працює над розвитком мислення учнів, формуванням моральних життєвих цінностей, літературних, інформаційних, комунікативних компетенцій. Евристична бесіда - вдала форма до спонукання пізнавальної активності. Вчитель досконало володіє цією методикою.
Вирішили: Виразити вдячність Самусь Л.І. за проведення чудово підготовленого уроку, глибокого за змістом, емоційного за викладанням.
8. Проглянули та обговорили урок зарубіжної літератури, проведений викладачем Грисенко Л.П.
Заслухали: Грисенко Л.П. ознайомила колег з темою та метою уроку. Відмітила, що заняття спланувала як аналіз і твору, і біографії самої Г.Ахматової, і історичних подій. Мету уроку досягла, хоча трохи затримала 1-у частину, але без цієї роботи неможливо було б розв’язати поставлені задачі.
Виступили: Полякова С.А. (м. Запоріжжя): Насамперед хочеться подякувати викладачеві за незвичайне заняття, що викликає несподівані спогади, глибокі почуття. Вдало підібрана музика, наочність; влучно застосовані комп’ютерні технології. Слід відмітити якість літературного читання викладача та учнів. Ефективна система оцінювання роботи учнів на уроці.
Мельник І.М. (м. Запоріжжя) додала, що присутні побачили серйозну підготовку викладача та учнів, продуманість кожного етапу уроку. Чітко відслідковуються міжпредметні зв’язки.
Саранцина Т.М. (м. Балта) відмітила, що відчувається система в роботі викладача. Дуже органічно поєднані різні види мистецтв. Урок нікого не залишив байдужим.
Макаревич Т.М. (м. Олександрія) підкреслила різноманітність видів роботи, оригінальність підібраної музики, наочності, комп’ютерної презентації. Велику роль у розумінні та уявленні особливостей того часу зіграла історична довідка. А «живий» голос Г. Ахматової був як закликом до нащадків і залишив надзвичайне враження.
Должикова Л.М.: В захваті від ерудиції викладача, умінні поєднувати різні види наочності, підпорядковувати їх головній меті уроку. Викладачеві вдалося достукатися до сердець учнів, котрі підкорюючись настрою викладача, також були активними, емоційними. Спасибі за урок!
Стеценко Н.К. також підкреслила глибину та емоційність заняття, послідовність всіх елементів та етапів роботи. Відмітила, що весь зміст уроку та емоційний настрій мають великий вплив на формування особистості учнів, усвідомлення ними історичних подій та розуміння цінності життя.
Лозинська Є.Ф. відмітила, що вивчення твору відбувається в партнерській співпраці викладача та учнів: підготовка історичних довідок, демонстрування учнем презентацій, декламування віршів Г. Ахматової. Самооцінка студентами роботи на уроці. Це сприяє формування в учнів умінню орієнтуватися в інформаційному просторі, є підготовкою до самостійності, об’єктивної оцінки біографічних та історичних подій. Викладач весь час нагадує про роботу в зошиті; передбачені таблички до аналізу твору, розвитку мислення, словника; простежується інтеграція окремих дисциплін. Викладач досконало володіє ТЗН. Прислухаючись до почуттів, робимо висновок, що навчання відбувається серцем, як в гуманній педагогіці, педагогіці серця Ш.О. Амонашвілі.
Постановили: 1. Відмітити високий дидактичний, методичний рівень уроку та його виховну спрямованість.
2. Рекомендувати викладачам вивчати та використовувати в роботі досвід Грисенко Л.П. по створенню структурно-логічних схем до уроків зарубіжної літератури. (Викладачі зарубіжної літератури педучилищ регіону - постійно).
9. Заслухали Парафіло М.С. (викладач дитячої літератури), яка ознайомила з програмою з дитячої літератури для вихователів дошкільних закладів, яка базується на програмі дошкільного виховання «Я у Світі» та з хрестоматією з дитячої літератури, підготовленою у відповідності з цією програмою.
Виступили Мельник І.М. (м. Запоріжжя) відмітила велику значну роботу, що провела викладач по створенню програми та хрестоматії. Оцінила актуальність посібника , зручність у використанні (наявність як біографії письменника та підбірки його творів, так і його портрету).
Постановили
1 Відзначити актуальність та необхідність створення викладачем хрестоматії.
2 Рекомендувати хрестоматію на конкурс творчих робіт викладачів училища.
10. Заслухали викладачів про оптимізацію навчального процесу. Круглий стіл: аукціон педагогічних ідей.
Виступили: Шакотько В.В. (заступник директора з навчальної частини) повідомив, що з нового навчального року повністю змінюється програма з зарубіжної літератури. А тому, звернув увагу про необхідність винесення на наступне регіональне засідання питання планування та методичного забезпечення занять з зарубіжної літератури. Це стосується й російської мови, художньої культури. Необхідно вже зараз подати заявки на нові підручники, скоректувати нові плани, розраховуючи на 12-річне навчання в школі.
Лозинська Є.Ф. (методист) повідомила, що в училищі проведена велика робота з переходу на нові навчальні програми з дитячої літератури. Складена програма у відповідності з Держстандартом. Завершена робота по створенню навчального посібника (хрестоматія) з дитячої літератури, що включає в себе біографію, портрети авторів та їх твори.
Висловили свою думку викладачі педагогічних училищ регіону з пропозиціями тем та питань для планування наступних засідань:
1. Нові підходи до вивчення предметів у 2010 н.р. (обмін досвідом).
2. Особливості викладання дитячої літератури за програмою «Я і Світ».
3. Особливості викладання російської мови в нових умовах.
4. Проблема виховання активного читача (відкрите заняття).
5. Інтеграційний простір у вивченні зарубіжної літератури.
6. Можливості діагностики читання програмового матеріалу.
7. Обмін методичними розробками.
8. Рецензування творчих робіт.
9. Відвідування занять у дошкільному закладі та пробних уроків у школах.
Постановили: Рекомендувати до затвердження теми наступного регіонального семінару:
1. Особливості викладання російської мови в нових умовах.
2. Проблема виховання активного читача (відкрите заняття).
3. Нові підходи до вивчення предметів у 2010 н.р. (обмін досвідом).
4. Рецензування творчих робіт.
5. Відвідування занять у дошкільному закладі та пробних уроків у школах. 10.12.2009р.
Голова МО регіону Стеценко Н.К.
Секретар Куварзіна І.О.
|